You are here: Home اخبار هلی کوپتر

هلی کوپتر


بالگرد، چرخ‌بال یا هلی‌کوپتر هواگردی است که برخاستن و پیش‌رانش آن به وسیله یک یا دو چرخانه افقی بزرگ صورت می‌گیرد. چرخانهٔ یک بالگرد را پروانه مینامند.

 

 

بالگردها را در رده هواگردهای گردنده‌بال طبقه‌بندی کرده‌اند تا بتوان آن‌ها را از هواگردهای ثابت‌بال مشخص کرد. بالگرد در دنیای امروز یکی از مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین وسایل حمل و نقل به شمار می‌آید. این وسیله که در سه محور می‌تواند حرکت کند. یک خلبان هلیکوپتر باید از دو دست و دو پای خود برای خلبانی استفاده کند که این امر نیاز به مهارت و قدرت تفکر بالا دارد. باید افزود که دو واژهٔ «بال گرد» و «چرخ بال» هم‌گون نیستند. همه پرندگان و حشره‌ها بال گرد هستند و برای پرواز بال خود را به دو سو به حرکت در می‌آورند. چرخ بال ولی برای پرواز می‌باید بال‌های خود را به چرخش در آورد و پرواز کند. بنا بر این کاربرد واژه «چرخ بال» جایگزین بهتری برای هلیکوپتر است.

 

مکانیزم پرواز بالگرد

برای ساخت ماشینی که فقط به جهت بالا حرکت می‌کند نیاز به بالی داریم که در اثر جنبش مقداری هوا را به پایین بفرستد تا در اثر کنش و واکنش ماشین به بالا حرکت کند. البته جنبش دورانی راحت‌ترین راه برای رسیدن به این امر خواهد بود. برای این کار تنها کافی است که چند پره همانند پره‌های یک پنکه، به میله‌ای (شفت) در بالای ماشین وصل کنیم تا با چرخش خود عمل بالا بردن را انجام دهد. پره‌های یک بالگرد شباهت زیادی به پره‌های یک هواپیما دارد با این تفاوت که باریک تر و بلند تر است ؛ زیرا که با سرعت بیشتری در هوا باید بچرخد و نیروی بیشتری تولید کند. نکتهٔ مهمی که هست، یک بالگرد در اثر فقدان نیروی تکیه گاه، با چرخش باله‌های خود، خود (بدنه هلیکوپتر) در جهت عکس چرخش پره‌ها، می‌چرخد. برای جلوگیری از این کار ما نیاز به نیرویی داریم تا از چرخش بدنه ممانعت کند. این نیرو بوسیلهٔ پره‌های انتهایی چرخبال ایجاد می‌شود. پس در اصل هر نوع چرخش یک بالگرد توسط این پره‌های کوچک انتهایی انجام می‌شود.

 

 

پره‌های اصلی بالگرد

این پره‌ها مهم‌ترین قسمت یک بالگرد را تشکیل می‌دهند، چرخ بال بوسیلهٔ همین قسمت به بالا و پایین و طرفین پرواز می‌کند. برای انجام این امور در ابتدا پره‌ها باید از استحکام کافی برخوردار باشند و همچنین قادر به تنظیم زاویه آنها بود تا عمل مورد نظر انجام شود. در هلیکوپتر این تنظیم زاویه بوسیلهٔ صفحات لغزنده (swash plate assembly) انجام می‌شود.

 

صفحات لغزندهٔ هلیکوپتر دو کار مهم انجام می‌دهد:

تغییر زاویهٔ هر دو پرهٔ اصلی هلیکوپتر به طور همزمان، که باعث افزایش و کاهش ارتفاع هلیکوپتر می‌شود. (یعنی در اصل هلیکوپتر با تغییر زاویهٔ پره‌ها به بالا و پایین می‌رود)

تغییر زاویهٔ هر پرهٔ اصلی هلیکوپتر به طور جداگانه، که سبب حرکت بالگرد به هر جهتی شامل جلو، عقب، چپ و راست می‌شود.

صفحات لغزنده از دو صفحه ثابت و چرخان تشکیل شده‌است. صفحهٔ چرخان بوسیلهٔ شفت می‌چرخد و در اثر این چرخش پره‌ها به سبب اتصالشان به این صفحه می‌چرخند. میله‌های کنترل درجه سبب ایجاد تغییر زاویه در صفحهٔ چرخان و در نتیجه پره‌ها می‌شود. زاویهٔ صفحهٔ ثابت توسط میله‌های کنترل تغییر می‌کند. که این میله‌ها مستقیماً توسط خلبان اداره می‌شود.ref>How Stuff Works</ref>

 

 

گونه‌های بالگرد

بالگرد تهاجمی

بالگرد ترابری

بالگرد پشتیبانی

 

 

انواع بالگردهای نظامی

بالگرد آواکس

بالگرد ناونشین

بالگرد ضدزیردریایی

بالگرد نجات دریایی

بالگرد گشت دریایی

بالگرد مسافربری

بالگرد باربری

بالگرد امداد و نجات

بالگرد آمبولانس

 

 

غیرنظامی

بالگرد سیکورسکی اس-۶۴ در حال جابجا کردن یک خانه پیش‌ساخته.

بالگرد خصوصی

بالگرد ویژه

بالگرد آموزشی

بالگرد آتش‌نشانی

بالگرد علمی تحقیقاتی

 

 
FacebookSatartlapBlogter.huDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huIWIWDiggUrlGuru.huGoogle bookmark

تالارهای گفتگو